New York

Kvallen slutade ju inte riktigt sa som jag skrev i det forra inlagget... inte riktigt!

nar kl var kvart over tolv gick jag for att ta reda pa vart bussen skulle komma och nar den skulle vara har. tror ni inte snubben i luckan sagar att inga bussar till New Jersy borjar ga foren 7 pa morgonen! jag trodde att jag skulle do!! fy fan..... och grejen ar att jag kunde ha varit hos en kompis i ny nu men han svarar ju sa klart inte langre... han lag sa klart och sov!

snubben hanvisade mig iaf till en annan byggnad dit den skulle komma. sa jag gick dit. nar jag hade varit dar i kanske en halv timme kom en snubbe som jobbade dar fram till mig och fragade vart jag skulle. jag sa att jag skulle ta buss 167 till Teaneck och att killen i luckan hade sagt att inga bussar gar dit foren 7 pa morgonen... men da sager han att en buss kommer att komma 1.35 sa jag blev overlycklig! han visade mig vagen till gaten och hjalpte mig med att kopa biljett. sen var det bara att satta sig ner igen och vanta. fast nu var det ju "bara" en timme kvar tills den skulle komma. trodde jag ja! som tur var hade jag en go pojkvann som holl sig vaken for att halla mig salskap och prata med mig :) nar kl ar 1.45 far jag hora att bussen ar forsenad till 3.30. kul! grejen ar att jag kunde inte sova heller. da skulle saker nagon sno min vaska eller natt sant.. klockan tickade langsamare och langsamare, om den ens tickade alls... det borjade bli "lite" jobbigt att sitta pa en hard resvaska vid det har laget....

men nar kl ar 3.40 kommer bussen ANTLIGEN!!! jag blir overlycklig och rusar fram till dorren for att sen se till min besvikelse att det var fel buss.... sa klart!

efter det blev jag hanvisad tillbaka till den andra byggnaden igen men att den inte oppnade foren 5.30 sa det var inget annat att gora an att vanta lite till... jag viste fortfarande inte nar bussen skulle avga.

vid 5.20 tiden masade jag mig over till den andra byggnaden igen och riktade in mig pa att ga till informationen for att ta reda pa nar bussen skulle komma. men sa klart sa var inte informationen oppen inte heller var luckorna dar man kunde kopa biljetter oppna heller.... jag gick fram och tillbaka saker 7 ganger innan luckorna for biljettinkop oppnade. och kon var ju sa klart gigantisk!! nar det antligen var min tur sa snubben att bussen skulle avga kl 6.45 fran gate 210.

nu var kl 6.10 sa det skulle inte vara saaa langt kvar tills bussen skulle komma... jag gick till gaten och ater igen satte jag mig pa min resvaska och vantade... men faktistk bussen kom. kl 6.25 kom den efterlangtade bussen! och 7.15 kom jag in pa mitt hotell rum, antligen!

det enda jag gjorde innan jag slocknade i sangen var att ringa daniel och beratta att jag var framme. sen var det god natt for min del! tror aldrig att en sang har kanns sa skon och bekvam forut!

nu ar kl 14.30 och pappa vackte mig (for andra gangen) for kanske en timme sedan. han berattar att deras flyg var ytterligare forsenat och beraknade nu att lyfta kl 13 och sen vara pa hotellet vid 16 tiden. det tror jag pa forst nar jag ser det...

hare bra tills vi hors igen ;) Puss

Jul

den 23 december akte vi upp till Philadelphia for att spendera julen dar. Kristens bror bor dar med sina fru och redas 4 barn, 3 killar och en tjej.Nick och Libbys mormor och morfar skulle ocksa aka upp dit. Aven kusinernasmormor och morfar var dar (och styvmormorn eller vad det heter). Barna var super exvalterade och ville komma ivag sa fort som mojligt, jag sag ocksa fram emot det. Vi skulle forsoka komma ivag vid 10 tiden och vi skulle ha kommit ivag da ocksa om inte libby hade startat braket med mig om att borsta tanderna... sa vi blev en halv time foresenade pga av det. Men men val I bilen och GPS:en vad hade Philadelphia I siktet! Jag var valdigt trott och skulle passa pa att sova en stund, men det lat inte libby mig gora! Hon kunde INTE halla tyst! Hon pratade och pratade och pratade. Stallde samma fragor om och om igen! Det var saaa irriterande sa jag trodde att jag skulle skuta mig sjalv ett tag dar! Jag satt mitt emellan nick och libby och nar val libby slutade prata borjade nick! Dom 4 timmarna kandes atminstandet som 8, MINST! Val framme sag jag inte sa mycket utav varken Nick eller Libby. Dom lekte med sina kusiner, och skotte sig utmarkt pa egen hand. Skont for mig med! Dock sa ville saklart tjejerna leka med mig, men det var okej (ibland) hehe

pa fredagsmorgonen skypade jag med alskade familjen! Sa mysigt! Sen efter lunch korde simon mig till kopcentret som lag kanske 20 min fran deras hus. Det kopcentrumet var ett av USA:s storsta kopcentrum I hela landet. Och jag kan saga er att det var ett STOORT kopcentrum! Sa klart sa gick jag vilse sakert 10 ganger pa den korta stunden jag var dar. Jag inskaffade mig ett par nya jeans, som jag for ovrigt har pa mig nu... jag kopte ocksa en partyvaska och en BH. Behovliga saker :)

nar jag kom tillbaka var det dags att ata igen. Det blev samma mat som vi at till lunchen, kalkon, sallad och rostbiff, MUMS! Efter det gjorde vi inte sa mycket, kollade pa tv och film... jag skypade en gang till med min harliga familj, och dessutom med tomten! Hehe

dagen dar pa den 25 december var det var “julafton” som vantade. Simon vakte mig kl 7 pa morgonen. Da var det dags for barna att oppna deras julklappar. De borjade med det som tomten hade lamnat at dem och julstrumpan. Sen hogg de in pa alla de andra julklapparna, vilket inte var lite julklappar! Medans barna oppnade paket at de vuxna frukost. Efter frukost var det dags for oss att fa oppna vara paket. Det var inte daligt med paket vi hade heller under var julgran. Efter allt var oppnat gick iaf jag tillbaka till sangs for att sova nagon timme till. I julklapp fick jag tofflor, hudvardsprodukter, massa smink och sminkborstar, mossa, vantar, halsduk, lite godis, orhangen, mer smink, och sa sa kristen att en ytterligare present vantar hemma I richmond nar jag kommer tillbaka. Spannande! Jag var jattenojd med presenterna jag hade inte forvantat mig att fa nagonting, eller iaf inte sa mcyket som jag fick.

Efter att ha sovigt nagon timme till var kl 2 och det var dags att ata lunch/middag. Nu bjods det pa nagon slags lasange. Det var pennpasta med tomatsas och kottbullsliknande saker I och ost sa klart. Det var ganska gott men det smakade inte sa mycket (sa det smakade ungefar som allt annat har I usa) det var deras julmat. Dom har en italiensk liknande jul och ater darfor italiensk mat... ingen hit tyckte jag dock, saknar den svenska julmaten! Och julskinkan!!! hehe iaf efter maten var det vilodags igen, det var I stort sett bara en vilodag fast man oppnar julklappar pa morgonen. Alla gick runt I pjamas (forutom jag eftersom ingen hade sagt det till mig) men det var en helt okej dag, saknade dock min familj och vara jultraditioner... men men nasta ar! :)

pa sondagen skulle kristen ha kort mig till det stora kopcentrumet igen men eftersom en “snostorm” skulle komma in dagen efter sa ville hon aka tillbaka till richmond en dag tidigare. Sa vid 10 tiden lastade dom bilen och drog ivag. Min dag bestod av tv tittande och mer tv tittande.

Pa mandagen, idag, skulle jag antligen aka till New York och fa traffa min familj pa kvallen! Jag var super glad och overlycklig att fa se dom igen. Resan borjade bra, taget fran Phiadelphia var bara 10 min forsenad sa det var ingen big deal. Men nar jag kom till New York City ar hela staden tackt av sno! Helt sjukt! Trodde inte att det kunde komma sa mycket sno har! Sa efter att gatt av taget och antligen fatt tag pa en taxi ger jag taxichaforen adressen. Men da sager han att han inte vill kora mig dit pga av den har javla snon! Han sa ocka att det skulle kosta mig minst $100 att kora mig dit eftersom trafiken ar sa dalig och att det skulle ta sa lang tid. Jag ringde da simon och berattade allt, han ringde da I sin tur hotellet vi skulle stanna pa under veckan. Dom pa hotellet sager att det gar bussar dit sa simon ber mig adressen till buss terminalen. Jag fragede gubben I informationen att jag ville ha hjalp att hitta bussen 167. men sa klart ar alla bussar till New Jersy installda pga av snon. Och att inga bussar ska ga foren kl 1 I natt sa javla pissigt! Har suttit pa den har javla terminalen sedan halv 4 idag och nu ar kl halv 12 pa natten! Och precis nu ringde pappa och berattade att dom var I Kanada! Haha dom kunde inte landa I New York sa dom var tvugna att fortsatta upp dit! Dom ska sova over dar och ta ett nytt flyg och landa I New York imorgon vid 1 tiden pa dagen. Sa det ar bara for mig att vanta, ta bussen till hotellet och sitta dar sjalv tills dom kommer! Kul! Jag ar dock inte sa forvanad att det hander just mig! Allt varkar handa just mig...

Men nar val familjen kommer till hotellet imorgon kommer jag att ha den basta semsetern ever! Langtar sa! Ny Ar I NEW YORK!!!

God Jul och Gott Nytt Ar till alla er snyggingar!

Jul plus annat

Nu har det gatt ett langt lagnt tag sedan jag skrev i blogen IGEN! far verkligen ta mig i kragen nu! speciellt nar jag inte har sa mycket tid kvar har i USA och att det hander sa sjukt mycket saker just nu! :)

senast jag skrev var det halloween och nu ar det snart jul. skit vad tiden gar fort. jag har hunnit med att gora sa mycekt. har firat min forsta thanksgiving, forsta black friday, dramat ar (nastan) over, traffat nytt folk och pojkvann, just det jag har skaffat mig en pojkvann sa dar lagligt till jag aker hem, bra gjort maria! haha barna har varit underbara och fruktansvarda, haft de forsta snowdays, bakat julgodis och firat lucia. festat i mangder och pa nya stalle, akt runt i limousine i richmond for att kolla pa alla julljus pa husen och i tradgarden, akt fast for fortkorning och ska besoka den amrekanska ratten, familjen har antligen bokat biljetter till New York och om tva dagar aker vi till Philadelphia for att fira jul familjens kusiner och morbror och moster och before i know about it its 27th and my family are HERE in USA!!!! :D langtar saaa! :)

Thanksgiving,
under thanksgiving gick vi over till Molly och Pet, nagra andra grannar var ocksa dar. jag hade blivit forvarnad om att jag skulle forbereda ett "tal" om vad jag var tacksam for under aret och att alla skulle sitta runt bordet och ata tillsammans. att det skulle bli mycket mat och annu mer mat. tv:n skulle sta pa och visa amrekans fotboll. typ halften av det hande. tv:n var pa, och mycket mat fanns det. men det dar att sitta ner runt ett bord och faktiskt ata tillsammans, dom far inte riktigt till det dar. forstar inte varfor det ska vara sa svart...? det ar ju sa mysigt! barna satt utspritt i koket, och alla vuxna at lite var som, de mesta satt faktiskt vid matbordet och inte stod upp som dom brukar gora under middagar. men grejen var att typ ingen at samtidigt.. haha! ingen thanksgiving tal hade vi heller (tack och lov for mig). men trats det sa var det en mysig dag, var dock JATTETROTT! hade ocksa planerat att shoppa hela natten sa jag gick hem vid 9 tiden och sov nagon timme for att sen ga upp vid 11 och borja shoppa! dagen efter thanksgiving ar namligen black friday. black friday ar som var annandags rea, fast mycket storre! affarerna oppnar vid 3-5 tiden (forutom walmark som oppnar 12 dit jag gick forst). allt ar superbilligt och man kan hitta massa kul! jag hade dock pengabrist och var tvungen att snala lite. passade pa att kopa julklappar till barnen och resvaska till mig tills jag aker hem. och det var typ det jag kopte, kopte forresten lite smink (som dock inte var bra) sminkborshtar och en ny kamera. jag spenderade $550 men det jag fick som jag kan ha nytta for var sminkborshtarna for $20 och kameran for $150, resten gick till resvaska och leksaker till barna. kul! men nu ar jag iaf klar med julklapps inkopen sa det ar skont.

Limo,
i borjan av december akte jag med nagra kompisar i en limo, drack champange och akte runt i richmond och kollade pa alla galna amrekanare som satt upp massa juleljus pa deras hus och i tradgarden. det var sjuk kul och jag sag extra fram emot att fa anvanda min nya kamera! som jag forovrigt tog upp fran kartongen kvallen innan och precis hade blivit fardigladdad. jag han ta kanske si-sa-dar 5-6 bilder sen la jag den i mitt kna. jag hade mitt glas med champange i ena handen och skulle skicka over en kompis glas for att fylla upp det igen. dom som jag ar tror jag att mitt glas med champange ar min kamera och ska lagga ner den i mitt kna sa att jag kan hjalpa min kompis. jag basically haller hela drinken i mitt kna OVER kameran och sa klart blir kameran vattenskadad och slutar fungera! BRA GJORT MARIA!!!!!!! FUCK! sa nu var jag utan kamera igen..

jag berattar dagen darpa for simon vad som hade hant, och mastare som han ar pa att lamna tillbaka saker skulle han ge det ett forsok pa att lamna tillbaka kameran och fa en ny. trodde ju sa klart att det inte skulle fungera eftersom det var jag, dummhuvudet, som hade hallt drinken over den. men pa nagot satt lyckas simon overtala experditen och han atervander med en helt ny kamera at mig, TACK!

Lucia,
pa luciamorgonen gick jag och barna upp extra tidigt. jag gick ner for att ta fram lussekatterna och julgodiset vi bakade nagra dagar tidigare och nar jag kommer ner och tittar ut genom fonstret ser jag att det har snoat under natten och det ar helt vitt pa marken (eller iaf delvis av marken ar vit hehe) jag springer upp igen till nick och libby och berattar det och det fick dom ur sangen! haha dom allllllsakr snon! efter att stirrat pa snon i nagra minuter slanger dom pa sig lucia linnena och stjarngossehatten och luciakronan och borjar sjunga och taga in till kristen och simon, saaaa mysigt! de svenska sangerna jag hade lart dom var lusse lelle och nu ar det jul igen :)

torsdagen samma vecka skulle det snoa typ 10cm sa skolan var stangd, SUCK! det betydde att jag behovde jobba fran 6.30 till 10 pa kvallen, inte fullt sa kul. men det var bara att gora det basta utav det sa vi gick ut i snon och akte pulka och lekte med de andra barnen pa gatan, snobollsfight gade vi ocksa sa klart ;) hehe fredagen skulle vara deras sista skoldag innan jullov, men sa klart sa var skolan stangd igen och jag blev tvungen att jobba HEEELA dagen igen, suck.. och den dagen var barna INTE roliga att vara med. jag skickade nick till hans rum fler ganger an jag kunde rakna och dom brakade om stuped stuff som typ ta pa sig ett par strumpor.. senare pa kvallen skulle vi dra till Anikas barn och ha pizza mys med film och pjamas party men en kvart innan vi skulle dra berattar kristen att libby hade julkalass med gymnastiken sa jag var tvungen att ta med henne dig. nick kunde som tur var stanna hemma med kristen som har varit hemma fran jobbet hela veckan eftersom hon hade opererat tandkottet. sa jag hoppade in i bilen med libby efter ett laaaaangt brak om vilka strumpor och skor hon skulle ha pa sig. framme i gymnastiksallen kryllade det med sma vilda och skrikandes tjejer. trodde mitt huvud skulle spricka! men jag fick iaf helgen av sa behovde inte jobba nagonting, det behovde jag. spenderade helgen med daniel. myspys!

mandagen den 20 december var forsta dagen pa jullovet (om man inte raknar med snodagarna) och barna var fruktansvarda!!!! jag vet inte vad det ar med dom! dom ar val spanda infor jul antar jag. men jag slutade tidigt iaf, slutade redan kl 6 och sen gick jag faktiskt till gymmet! klapp pa axeln till mig! har inte varit dar pa huuuuuuur lange som hallst! far ta ett ryck nu innan jag kommer hem ;) far ju passa pa nar det ar gratis! hehe
tisdagen skulle bli en laaaaang dag! jobbade 14 timmar igen! och idag var inte barna nagot battre heller. men vi gick iaf ut pa lunch och delade ut julkort till alla grannar, det var mysigt :)
onsdagen akte vi tillsammans med simon och halsade pa jultomten! han var i en butik ca 20 min fran vart hus. och skit vilken butik! kommer ni ihag nar ni var sma och foljde med till den dar butiken vid bergvik, skit vad heter den.... den har bytt namn nu, men da borjade den natt pa p.... man kunde kopa vaxter och utemobler och sant. iaf i den butiken fanns det tva faglar som i varje fall jag alskade att komma och titta pa nar jag foljde med mamma. jag kan tanka mig att den har butiken som jag akte till kandes som att aka till den butiken hemma pa bergvik nar man var liten fast 10 ganger battre! den var huuuuur stor som hellst och hade ett stooort akvarium med massa olika fiskar i, en del var sjukt stora! butiken hade ocksa uppstoppade vilda djur som stod utspridda pa det tillgjorda barjet dar ett vattenfall foll ner till akvariumet, det var sjuk!!! iaf tomten var dar och vi tog lite bilder och barna satt i hans kna och berattade vad dom ville ha i julklapp. dom hade ocksa lite sma aktiviteter som barna kunde gora medans man stod i ko for att traffa tomten. for ovrigt var libby fruktansvard pa vagen dit och ville inte ta pa sig sakerhetsballtet, eller hon kunde ta pa sig det men ville inte gora det mindra eftersom hon inte tycker om tajta saker... och pa vagen hem var nick even more fruktansvard, simon fick slapa honom fran butiken till bilen och tvinga ner honom i satet.... helt sjukt, vad ar det med mina sma alsklingar?!?! iaf nar dom hade lugnat ner sig och spenderat en land tid pa deras rum tar jag med dom till bio och ser tangled, bra film for ovrigt! :) efter det at vi middag och sen slutade jag nar dom hade krypigt ner i sang. efter det packade jag klart infor resan dagen darpa. sen bytte jag om och gjorde mig klar for att ga till delux, en bar, daniel skulle dj:a och det skulle bli sista gangen jag skulle fa traffa honom anda tills 5 jan eftersom jag drar till philadelphia och han till mexiko. men nar jag gar ner och fragar om jag far stanna ute lite langre far jag ett oforvantat svar. dom ger mig tillstand att spendera natten ute bara om jag kommer hem kl 9, fatta om jag blev glad eller!!! :) sa det gjorde jag och sen pa morgonen kom jag hem, packade det sista och sen gjorde barna redo for att aka. sa klart borjar libby braka om att hon inte vill att jag ska barsta hennes tander sa det braket gjorde oss mins 30 min forsenade... men men sen var vi iaf pa g. jag sag sa fram emot att fa sova vagen upp. men icke sa nicke (eller nick/libby) speciellt libby, den tjejen kan prata! och grejen ar att hon sager samma sak om och om och om och om igen! jag var sa trott och orkade inte med henne!
nar vi kom fram var kl kanske halv 5. halsade pa alla kusiner och mormor och morfrar och farmor och farfrar sen at vi mat och efter det var det fritt fram pa kakbordet, och dar fanns det massssssor med kakor och andra gottigheter! jag hade ocksa kokat knak och gjort smorkola som, mums! dock var jag sa matt efter middagen sa det blev inte sa mycket av det for mig..

imorgon/idag ar det julafton och jag onskar alla godingar dar hemma en riktigt god jul! :)